AutoGids stelt voor...

Best Car Awards 2020

De Winnaars

01 Electric Small

Een grote verrassing in de categorie van de kleine elektrische auto’s (lees: tot 4,30 meter lang), waar het publiek de rangschikking op de valreep nog helemaal overhoop haalde. Want terwijl hij in de andere drie pijlers wat achterophinkte, haalde Honda’s elektrische stadsauto een verpletterende overwinning bij de stemronde op onze website, met maar liefst 61 procent van de publieksstemmen. Dat de Honda e de sympathiekste auto is in deze categorie, is buiten kijf, en onze redactie loofde de kleine Japanner daarnaast ook nog voor zijn rijdynamiek en connectiviteit. Noch wij noch de onafhankelijke jury konden evenwel naast de kleine koffer, het bescheiden rijbereik en de hoge prijs van deze Honda kijken, maar het publiek heeft zich daardoor duidelijk niet laten tegenhouden.

Winnaar 2020

Honda e

02 Electric Large

De strijd in de categorie Electric Large (lees: de zuiver elektrische auto’s groter dan 4,30 meter) zou een duel worden tussen de Tesla Model 3 en zijn grote uitdager uit het Oosten, de Polestar 2. Bij de AutoGids-redactie zette de Polestar over het algemeen mooie scores neer, maar die ene uitblinker ontbrak. In het kwantitatieve onderdeel eindigde de Polestar vlak achter de Model 3, en ook bij de vakjury losten Polestar 2 en Model 3 elkaar amper, met ook daar weer een licht voordeel voor de Tesla. Wat betekent dat het publiek ook hier de beslissing bracht: door drie keer zoveel stemmen te ronselen als de Tesla wist de Chinese Zweed zijn lichte achterstand om te buigen in een duidelijke voorsprong.

Winnaar 2020

Polestar 2

03 City cars

Bij de surfers wist de Peugot 208 ruim 30 procent van de stemmen binnen te halen, net iets meer dan de nummer twee. Toch maakte ditmaal niet het publiek het verschil, maar wel de vakjury: zij kende de Peugeot maar liefst een derde van alle beschikbare punten toe – in geen enkele andere categorie had de onafhankelijke jury zo’n uitgesproken favoriet. Uit de scores van onze eigen redactie komt de 208 naar voren als een auto die er bovengemiddeld goed uitziet en bovengemiddeld goed rijdt, en bij het kwantitatieve onderdeel maakte de 208 het ontbreken van hybride varianten meer dan goed door zijn uitgebreide motorenpalet en zijn ruime koffer.

Winnaar 2020

Peugeot 208

04 Compact Medium

De Volkswagen Golf fietste onbedreigd naar de zege in deze categorie, ook al omdat zijn uitdagers hier en daar een steekje lieten vallen. De AutoGids-redactie bedacht de Golf met topscores voor Comfort, Connectiviteit en vooral Uitrustingsmogelijkheden (8,3/10) en kon hem nergens betrappen op een uitschuiver. In het kwantitatieve deel gooide de Volkswagen hoge ogen door zijn uitgebreide motorenpalet, dat naast klassieke benzines en diesels ook mildhybride varianten en zelfs fiscaal voordelige plug-inhybrides telt. Omdat er bij het publiek geen uitgesproken favoriet was, deed de eerste plaats bij de onafhankelijke jury de rest.

Winnaar 2020

Volkswagen Golf

05 Family cars

De strijd in dit door de fleetmarkt overheerste segment draaide uit op een duel tussen de BMW 3-Reeks en de verrassende Skoda Octavia. De twee losten elkaar de hele verkiezing van geen millimeter, zodat het echt op de kleine details aankwam. Uiteindelijk wist de BMW het pleit in zijn voordeel te beslechten. De AutoGids-redactie loofde de 3-Reeks voor zijn Uitrustingsmogelijkheden (8,3/10) en Rijdynamiek (8,1/10), maar gaf overall toch nog net de voorkeur aan de Octavia, die ook beter scoorde voor het objectieve gedeelte. De vakjury en het publiek draaiden de rollen echter om, al scheelde het uiteindelijk minder dan 0,5 procent...

Winnaar 2020

BMW 3 Reeks

06 Large Sedans

In de categorie van de Large Sedans werd al snel werd duidelijk dat de Mercedes E-Klasse nog altijd de benchmark is. Bij de beoordeling door de redactie scoorden alle genomineerden hoog, maar uiteindelijk maakte de Mercedes het verschil door zijn uitmuntende score voor Comfort (8,4/10). Een gelijaardig beeld bij de objectieve beoordeling, waar de Duitse Drie (Audi A6, BMW 5-Reeks, Mercedes E-Klasse) elkaar op de hielen zaten. De vakjury zwichtte daarentegen overduidelijk voor de charmes van de E-Klasse, en bij de publieksstemmen moest de Mercedes enkel de Volvo laten voorgaan.

Winnaar 2020

Mercedes E-klasse

07 Small SUV's

De overwinning van de Ford Puma in deze categorie was allesbehalve a walk in the park, vooral omdat de Ford slechts matig in de smaak viel bij de onafhankelijke jury. Van onze redactie kreeg de Ford de hoogste score in zijn categorie voor Rijdynamiek, maar ook voor Value for Money en Brandstofefficiëntie. Maar ook voor alle andere criteria sloot de kleine cross-over met het blauwe ovaaltje telkens netjes bij de top aan. Bij de kwantitatieve beoordeling profiteerde de Puma van zijn uitgebreide waaier aan motorversies en van zijn grote koffer om een gedeelde eerste plaats te claimen. Het publiek gaf de doorslag: meer dan een derde van de 1.405 stemmen in dit segment ging naar de Puma.

Winnaar 2020

Ford Puma

08 Compact SUV's

In geen enkel ander segment was de overwinning zo afgetekend als die van de Volvo XC40 bij de compacte SUV’s. In de eindafrekening eindigde de Volvo bijna 10 procent hoger dan de nummer twee, de Peugeot 3008. Bij de gedetailleerde beoordeling door onze redacteurs kreeg de Volvo over het algemeen goede punten, met een topscore voor Esthetiek. Een uitgebreid motorenpalet, inclusief plug-inhybrides en vierwielaangedreven varianten, plus de vele uitrustingsmogelijkheden leverde als de XC40 een erg hoge score op voor de objectieve beoordeling. De vakjury wees met overduidelijk overwicht de Volvo als favoriet aan, en het publiek deed er nog een schepje bovenop: voor dat laatste onderdeel kaapte de Volvo een verpletterende 63 procent van de stemmen weg.

Winnaar 2020

Volvo XC40

09 Family SUV's

De Ford Kuga eiste bij de Family SUV’s de eerste plaats op voor drie van de vier pijlers – alleen de publieksprijs liep hij mis. Van de AutoGids-redactie kreeg de Ford de hoogste punten in deze klasse voor Uitrustingsmogelijkheden, Value for Money en Connectiviteit maar eigenlijk sloot hij ook voor alle andere criteria vlak achter de top aan. De onafhankelijke jury ging volledig akkoord met onze eigen redacteurs, en bij de objectieve beoordeling oogstte de Kuga veel punten dankzij zijn uitgebreide motorenpalet, de aanwezigheid van een plug-inversie én de laagste instapprijs van de vijf. Verder was hij de enige waarop alle door ons geselecteerde uitrustingselementen ook daadwerkelijk beschikbaar waren.

Winnaar 2020

Ford Kuga