Door mijn e-mailadres in te vullen aanvaard ik dat mijn gegevens behandeld worden zoals beschreven in de Privacy Policy.
Welke auto is de beste van zijn categorie? Dat zoeken we uit in deze verkiezing, waarin ook uw stem telt. Uiteraard heeft deze titel maar een indicatieve waarde: welke auto voor iemand de beste is, is voor iedereen anders en hangt af van zijn of haar persoonlijke situtatie, beschikbare budget, gezinssamenstelling en beroep.
In onze zoektocht naar een winnaar hebben we in een eerste fase voor de meest representatieve categorieën van de markt telkens een shortlist gemaakt met per categorie vijf genomineerden. Daarvoor hebben we aan iedereen van de AutoGids-redactie – i.e. een tiental personen – gevraagd om los van elkaar en op basis van hun uitgebreide expertise de top vijf binnen elk marktsegment te geven.
Op basis van die resultaten hebben we voor elk segment vijf modellen genomineerd.
De categorie van de elektrische auto’s van minder dan 4,30 meter wordt vooral bevolkt door modellen die bestemd zijn voor gebruik in de stad en dus geen enorme batterijen nodig hebben.
De grotere – en duurdere – elektrische auto’s mikken ook op de veelrijder. Dit is het terrein van de grote en krachtige EV’s, waarvan sommige verwikkeld zijn in een bitse prestigestrijd.
Het segment van de City Cars is in feite een verzameling van twee soorten auto’s: de kleine stadsmussen uit het A-segment en hun veelzijdiger soortgenoten uit het B-segment.
Het C-segment – dat van de compacte middenklassers – vormt historisch gezien het hart van de Europese automarkt. Hier vinden we iconische modellen met een veelzijdig karakter.
De druk van de premiummerken is groot in het segment van de grote middenklassers of gezinsberlines. Gelukkig blijven ook enkele mainstreamconstructeurs weerwerk bieden.
In de categorie van de reisberlines zijn de premiummerken heer en meester. Dit segment richt zich tot professionals, zodat een fiscaal aantrekkelijke plug-inhybride een must is.
De categorie van de kleine SUV’s en cross-overs is de jongste van de bende, maar het bruist er van het leven en alle constructeurs willen er aanwezig zijn.
Het segment van de compacte SUV’s is bijzonder uitgebreid, waarbij modellen van mainstreammerken en premiumconstructeurs allemaal een stuk van de koek opeisen.
De goed gestoffeerde categorie van de middelgrote SUV’s richt haar pijlen op gezinnen: deze grote jongens bieden ruim plek op de achterbank, met hier en daar nog twee noodzitjes in de koffer erbovenop.