Welke auto is de beste van zijn categorie? Dat zoeken we uit in deze verkiezing, waarin ook uw stem telt. Uiteraard heeft deze titel maar een indicatieve waarde: welke auto voor iemand de beste is, is voor iedereen anders en hangt af van zijn of haar persoonlijke situtatie, beschikbare budget, gezinssamenstelling en beroep.
In onze zoektocht naar een winnaar hebben we in een eerste fase voor de meest representatieve categorieën van de markt telkens een shortlist gemaakt met per categorie vijf genomineerden. Daarvoor hebben we aan iedereen van de AutoGids-redactie – i.e. een tiental personen – gevraagd om los van elkaar en op basis van hun uitgebreide expertise de top vijf binnen elk marktsegment te geven.
Op basis van die resultaten hebben we voor elk segment vijf modellen genomineerd.
De kleine elektrische auto’s – lees: tot grofweg 4,30 meter – richten hun pijlen vooral op stadsbewoners. Daarom is een groot rijbereik hier wat minder belangrijk.
Het aanbod aan elektrische modellen op de markt neemt gestaag toe: tussen de kleine stadsauto’s en de grote berlines en SUV’s is een groep van compacte elektrische modellen ontstaan.
In de categorie Electric Large zijn we aanbeland bij de kilometervreters onder de elektrische voertuigen. Het gaat hier om een prestigestrijdje waarbij iedereen kijkt naar dezelfde benchmark: Tesla.
Het segment van de City Cars is in feite een verzameling van twee soorten auto’s: de kleine stadsmussen uit het A-segment en hun veelzijdiger soortgenoten uit het B-segment.
Ondanks het succes van de SUV blijven ook de berlines in het C-segment het goed doen in Europa: hier worden nog altijd de grootste volumes gedraaid. Geen wonder dat het aanbod in deze categorie bijzonder uitgebreid is...
Het segment van de klassieke gezinsberlines heeft het bijzonder moeilijk. De jongste jaren leden ze zwaar onder de opkomst van de SUV. Maar deze auto’s geven zich niet zomaar gewonnen, vooral op de fleetmarkt weten ze zich voorlopig staande te houden.
Aangezien dit type auto zich bijna uitsluitend tot professionals richt, is een fiscaal aantrekkelijke plug-inhybrideversie een must. Paradoxaal eigenlijk, want grote berlines zijn vooral in trek bij veelrijders, en dan is een PHEV niet altijd de beste keuze.
De klasse van de kleine SUV’s blijft aan populariteit winnen. Deze categorie boomt als nooit tevoren – tot groot genoegen van de constructeurs, want bij dit type auto liggen de winstmarges beduidend hoger dan bij de klassieke stadswagens.
Het lucratieve segment van de compacte SUV’s is voor zowat alle constructeurs van levensbelang, en het is er drummen voor een plaatsje. Het aanbod is dan ook uitgebreid én gevarieerd.
De manier waarop de middelgrote SUV de eenvolumer als favoriete vervoermiddel van gezinnen opzij heeft gezet, is zelden gezien. Ook gezinnen willen vandaag maar één ding: een SUV.
Door mijn e-mailadres in te vullen aanvaard ik dat mijn gegevens behandeld worden zoals beschreven in de Privacy Policy.
Bedankt, we sturen je een e-mail zodra de resultaten bekend zijn.