AutoGids stelt voor...

De Best Car Awards 2021

Hoe verloopt de verkiezing?

Om de winnaars te bepalen hebben we ons gebaseerd op 3 pijlers
20%
Scores van lezers:
U kan op onze site voor elke categorie uw favoriete genomineerde aanduiden.
50%
Scores van de redactie:
De redactie van AutoGids heeft elke genomineerde in elke categorie beoordeeld op basis van een aantal kwalitatieve criteria.
30%
Score van een onafhankelijke jury:
Ook een vakjury bestaande uit experten uit de autosector heeft elke genomineerde beoordeeld.

De Winnaars

01 Electric Small

Fiats elektrische kleine stadsauto pakt uit met een lijn die ondubbelzinnig herinnert aan zijn roemrijke voorvader. Hij bestaat in drie koetswerkvarianten: een klassieke driedeursversie, een cabriovariant met een canvasdak dat op een slimme manier tot boven aan de bagageruimte kan worden opengeschoven en een nieuwe 3+1-versie met rechts een extra deurtje dat in tegengestelde richting opengaat.

In deze elektrische variant biedt hij de keuze tussen een kleine batterij van 24 kWh, gecombineerd met een motor van 95 pk/70 kW (WLTP-actieradius van 190 kilometer), en een groter exemplaar van 42 kWh in combinatie met een motor van 118 pk/87 kW, goed voor een WLTP-rijbereik van 331 kilometer. Met zijn interne driefasige lader van 11 kW kan de kleine batterij in 2,5 uur en de grote batterij in 4,15 uur worden opgeladen. De Fiat 500 heeft zijn overwinning vooral te danken aan de stemmen van onze externe jury en aan die van het publiek (26,6 procent van de stemmen), aangezien onze redactie hem niet in haar top drie had opgenomen.

Winnaar 2021

Fiat 500

02 Electric Compact

De verschillende jury’s (intern, extern en publiek) waren unaniem: in alle drie de gevallen delen de Volkswagen ID.3, de Mercedes EQA en de Volvo XC40 P8 Recharge het podium in dezelfde volgorde, waarbij de ID.3 en de EQA van onze redactie zelfs een gelijke score kregen. Voor het formaat van een Golf biedt deze op een nieuw platform ontwikkelde ID.3 een flinke binnenruimte, die van een hoger segment waardig. Hij biedt een ruime keuze aan batterijtypes (45, 58 of 77 kWh, voor een WLTP-rijbereik van respectievelijk 348, 425 en 554 kilometer) en is te krijgen met een vermogen van 150 of 204 pk.

Terwijl de kleine batterij het moet doen met een interne lader van 7,2 kW (snelladen kan met 50 of als optie zelfs 110 kW), hebben de andere twee batterijgroottes recht op een lader van 11 kW, snelladen kan dan met 110 (middelste batterij) of in het geval van de grootste batterij zelfs 125 kW. Afgezien van een paar details (afwerking, ergonomie) is de eerste als dusdanig ontwikkelde volledig elektrische auto van Volkswagen een succes. De stemming van het publiek (25,1 procent van de stemmen) en de eerste verkoopcijfers lijken dat te staven.

Winnaar 2021

Volkswagen ID3

03 Electric Large

We kunnen zeggen dat Hyundai hard toeslaat met deze Ioniq 5, die evenveel inzet op de stijl van zijn interieur (zen!) en exterieur als op zijn geïntegreerde technologie, en die zich meteen doet gelden tegenover EV-specialisten als Tesla of Polestar. Het moet gezegd, achter zijn vernieuwende stijl gaat technologie van de bovenste plank schuil, met in het bijzonder een oplaadsysteem dat zowel 400 als 800 volt aankan; die laatste spanning zien we ook bij de Audi e-Tron GT en de Porsche Taycan… Op een 350 kW-snellader bijvoorbeeld kan de laadtoestand van de batterij in slechts 18 minuten worden verhoogd van 10 tot 80 procent.

De Ioniq 5 is verkrijgbaar in drie versies: met 170 of 218 pk en achterwielaandrijving of met 305 pk en vierwielaandrijving, door toevoeging van een elektromotor voor de voorwielen. Zowel onze interne redactie als het publiek (23,4 procent van de stemmen) plaatsten hem op de eerste plaats, terwijl onze externe jury de voorkeur gaf aan de Mustang Mach-E.

Winnaar 2021

Hyundai Ioniq 5

04 City cars

De Peugeot 208 dankt zijn overwinning dit jaar aan zijn erg mooie tussenscores, aangezien zowel onze externe deskundigen als het publiek (28,4 procent van de stemmen, een record!) hem de gouden medaille toekenden, terwijl onze interne redactie, bestaande uit journalisten die per definitie van autorijden houden, de voorkeur gaf aan de Fiesta vanwege zijn dynamische kwaliteiten, maar de 208 daar net achter plaatste. Een overwinning in 2021 die dus die van 2020 bevestigt.

De 208 blijft met andere woorden een veilige keuze in het segment, een benijdenswaardige positie die hij te danken heeft aan zijn steeds betere bouwkwaliteit, zijn bijna premium interieurdesign, zijn zeer persoonlijke en assertieve lijnen, zijn ruime keuze aan verbrandingsmotoren (plus een volledig elektrische versie) en zijn weggedrag dat comfort harmonieus combineert met rijplezier. Een woord van advies: als u de mogelijkheid hebt, kies dan voor een versie met automaat. Niet alleen biedt die meer comfort in de dagelijkse praktijk, maar ook kampt de manuele bak met een weinig nauwkeurige bediening.

Winnaar 2021

Peugeot 208

05 Compact Medium

De nieuwe Peugeot 308 is nog maar net op de markt en voert nu al onze verkiezing aan in een felbevochten categorie, waar de concurrentie bikkelhard is. Het moet gezegd dat de 308 vanaf het begin een schot in de roos was en zowel onze eigen journalisten als het publiek verleidde, dat er 25,7 procent van zijn stemmen aan gaf, net iets meer dan aan de Golf (25,4 procent). De andere volgen op gepaste afstand.

De 308 dankt dit succes aan zijn rigoureuze productiekwaliteit, zijn originele interieurindeling (met een klein, laag opgesteld stuurtje) die blijkbaar meer aanspreekt dan afstoot, en een zeer uitgebreid motoraanbod, waaronder twee 100 procent fiscaal aftrekbare plug-inhybrides, met een gecombineerd vermogen van 180 of 225 pk en een elektrische actieradius van ongeveer 60 kilometer. Deze nieuwe 308 is ook onmiddellijk beschikbaar als vijfdeursberline en als break met een ruime kofferruimte. De 308 schittert ook door zijn wegligging die zowel nauwkeurig als comfortabel is, een evenwicht dat niet altijd gemakkelijk te vinden is, maar Peugeot is erin geslaagd.

Winnaar 2021

Peugeot 308

06 Family cars

De C-Klasse van de 2021-generatie ziet er misschien hetzelfde uit, maar is in feite nieuw. Zijn design en interieurindeling is geïnspireerd op de S-Klasse en de binnenkant wordt gekenmerkt door een centraal scherm in portretmodus. Met 23,7 procent van de stemmen van het publiek valt hij duidelijk in de smaak, maar doet hij slechts lichtjes beter dan de BMW 3-Reeks (23,4 procent). De strijd tussen BMW- en Mercedes-fans woedt al tientallen jaren en lijkt dus nog niet snel te zullen eindigen.

In ieder geval eindigt de Mercedes als eerste in zijn categorie, al is het maar nipt. De redactie van AutoGids plaatste hem op de eerste plaats en de externe jury op de tweede, samen met… de BMW 3-Reeks! Een zeer nipte overwinning, met de hete adem van de Skoda Octavia in de nek, die heel wat lof oogstte van de externe jury. In geen enkele categorie lagen de resultaten trouwens zo dicht bij elkaar. Merk op dat alle motorversies, zowel de benzines als de diesels, gebruikmaken van microhybridetechnologie op 48 volt en dat er ook al plug-inversies kunnen worden besteld. Eerst op benzine, "te zijner tijd" ook op diesel. En ook de AMG-versies zullen een hybridearchitectuur met vier cilinders krijgen...

Winnaar 2021

Mercedes C-Klasse

07 Large Sedans

De E-Klasse, dat is die vaste waarde die met elke generatiewissel vooruitgang boekt om de koers in de categorie te blijven bepalen. Ditmaal waren de stemmen van de interne journalisten en de externe jury unaniem en werd hetzelfde podium behaald: Superb, E-Klasse, 5-Reeks. Zelfs het publiek plaatste hem op de tweede plaats, met 25,04 procent van de stemmen, net achter de 5-Reeks (26,7 procent). Zijn consistente aanspraak op de tweede plaats levert hem paradoxaal genoeg de hoogste trede van het podium op, aangezien de resultaten van de andere kanshebbers verder uiteenlopen.

Het moet gezegd dat hij een referentie is onder de kilometervreters en dat zijn boordtechnologie voortdurend evolueert. Wilt u comfort voor langeafstandsritten in alle sereniteit? De E-Klasse is, voor wie het zich kan veroorloven, zeker het overwegen waard, vooral omdat het gamma motoren, van de meest bescheiden en zuinigste tot de krachtigste, aan alle verwachtingen kan voldoen, ook die van de zakelijke rijder dankzij de fiscaal aftrekbare plug-inhybrides.

Winnaar 2021

Mercedes E-klasse

08 Small SUV's

Wat een populaire jongen, die Ford Puma. Vorig jaar won hij al zijn categorie en nu is hij opnieuw verkozen tot nummer één, en dat door alle drie onze stemmers: zowel onze interne journalisten als onze externe specialisten en het publiek! Het moet gezegd dat hij een goede synthese bereikt tussen een competitieve vanafprijs, een uiterlijk dat ook als basis zal dienen voor de auto die volgend jaar aan het Wereldkampioenschap Rally zal deelnemen (en dat blijkbaar bevalt), een praktische en intelligente interieurindeling (met in het bijzonder de plastic box in de koffer die je kunt schoonspuiten), relevante en zuinige motoren, en een weggedrag dat in de smaak zal vallen bij wie bijvoorbeeld om familiale redenen van de Fiesta naar de Puma moet overstappen. Zij zullen de ST-versie, die met zijn 200 pk van deze cross-over de meest dynamische in zijn categorie maakt, des te meer appreciëren in afwachting van een hypothetische Toyota Yaris Cross ‘GR’. Kortom, met de Puma is er voor elk wat wils.

Winnaar 2021

Ford Puma

09 Compact SUV's

De nieuwe Tucson maakt voor het eerst zijn opwachting in onze Best Car Awards, maar gaat meteen aan de haal met een duidelijke overwinning. Het moet gezegd dat hij erg vernieuwend voor de dag komt door zijn expressieve stijl, met een radiatorrooster dat we nergens anders zien, en gespierde contouren met goed gemarkeerde wielkasten. Bovendien biedt hij binnen een koetswerklengte van 4,50 meter aardig veel ruimte en een doordacht interieur, dat we alleen een licht gebrek aan opbergplek kunnen aanwrijven.

De Tucson is de favoriete SUV voor zowel onze journalisten als onze experts, terwijl hij voor het publiek alleen wordt verslagen door de 3008, die 26,2 procent van de stemmen kreeg, tegenover 24,1 procent voor de Koreaan. Het andere voordeel van de Tucson is zijn gamma motoren: een benzinemotor (150 of 180 pk), een diesel (136 pk) en twee hybrides, een zelfopladende met 230 pk of een plug-in met 265 pk, waarbij die laatste 100 procent aftrekbaar is. Maar met een prijskaartje van meer dan 44.000 euro in basislivrei ligt hij niet binnen het bereik van een doorsneegezin, dat waarschijnlijk de voorkeur zal geven aan de ‘gewone’ hybride, die zo’n 35.000 euro kost.

Winnaar 2021

Hyundai Tucson

10 Family SUV's

In deze categorie van gezins-SUV's zijn de stemmen het meest verdeeld en verschilt de lijst van de vijf genomineerden het meest van die van vorig jaar. En hoewel hij vorig jaar niet vertegenwoordigd was, krijgt de Skoda Kodiaq deze keer zijn revanche en pakt de gouden medaille, net voor de winnaar van 2020, de Kuga. De Kodiaq behaalt de winst dankzij de consequente keuzes van onze journalisten, de experts en het publiek, dat echter overwegend de voorkeur gaf aan de Volvo XC60: 29,1 procent van de stemmen tegen 22,5 procent.

Zoals vaak het geval is bij Skoda, dankt de Kodiaq zijn overwinning aan het feit dat hij een geslaagd en homogeen product is, en dat hij misschien niet erg sexy is, maar wel zeer overtuigend zodra je achter het stuur kruipt en... je passagiers moet meenemen. Er is trouwens plaats voor zeven, al zullen de twee passagiers helemaal achterin niet de meest verwende zijn. Maar de andere vijf kunnen rekenen op een riante binnenruimte en enkele praktische slimmigheden die het dagelijkse leven vergemakkelijken. Er zijn geen hybrideversies van de Kodiaq, maar Skoda heeft wel de volledig elektrische Enyaq iV (zie Electric Large).

Winnaar 2021

Skoda Kodiaq

Over de verkiezing

Welke auto is de beste van zijn categorie? Dat zoeken we uit in deze verkiezing, waarin ook uw stem telt. Uiteraard heeft deze titel maar een indicatieve waarde: welke auto voor iemand de beste is, is voor iedereen anders en hangt af van zijn of haar persoonlijke situtatie, beschikbare budget, gezinssamenstelling en beroep.

In onze zoektocht naar een winnaar hebben we in een eerste fase voor de meest representatieve categorieën van de markt telkens een shortlist gemaakt met per categorie vijf genomineerden. Daarvoor hebben we aan iedereen van de AutoGids-redactie – i.e. een tiental personen – gevraagd om los van elkaar en op basis van hun uitgebreide expertise de top vijf binnen elk marktsegment te geven.

Op basis van die resultaten hebben we voor elk segment vijf modellen genomineerd.

De juryleden

Om deze verkiezing zo objectief en transparant mogelijk te laten verlopen hebben wij ook aan een externe jury, bestaande uit experten die geen deel uitmaken van ons redactionele team, gevraagd om deel te nemen aan de verkiezing. Voorzitter van deze jury is Vincent Joye, redactiedirecteur van AutoGids
Vincent Joye
Editorial Director AutoGids
Tony Verhelle
Onafhankelijk autojournalist; voormalig hoofdredacteur van AutoGids Hét gezicht van de autojournalistiek en befaamd in binnen- en buitenland. Mag op de koffie bij de grootste CEO’s van de autosector en heeft een passie voor het goede leven op vier wielen. Kan bovendien een schat aan ervaring inroepen. Mocht dus niet ontbreken, die Tony!
Ken Divjak
Onafhankelijk autojournalist
Een echte duvel-doet-al in de sector. Kan probleemloos een elektrische auto aan de tand voelen, ondertussen een designer aan een vragenvuur onderwerpen én dat ook nog eens allemaal live online gooien. Een manusje-van-alles, die Ken!
Olivier Maloteaux
Onafhankelijk autojournalist
Multigetalenteerd journalist in hart en nieren; kan net zo goed complexe technologie verstaanbaar uitleggen als een politicus interviewen om vervolgens een dossier samen te stellen. Schrijft vandaag een test van een Dacia, morgen van een Ferrari. Superveelzijdig, die Olivier!
Dominique Simonet
Onafhankelijk autojournalist
Een stille kracht, gepokt en gemazeld door zijn decennialange ervaring in de krantenwereld. Staat bekend om het flegma waarmee hij de grootste designers en bekendste CEO’s het vuur aan de schenen legt. Pent teksten neer die lezen als poëzie. Een klasbak, die Dominique!
Robin Van de Bogaert
Onafhankelijk autojournalist
Taalliefhebber die ook van auto’s houdt (of was het nu omgekeerd?), thuis in de auto zelf én in alles errond: fiscaliteit, mobiliteit, politiek, leasing, enzovoort. Weet waarover hij spreekt en is immer correct in zijn berichtgeving. Betrouwbaar, die Robin!
Sabrina Parant
Onafhankelijk autojournaliste
Zorgt al jaren voor een vrouwelijke toets in de machowereld van de autojournalistiek. Ontkracht door haar grondige kennis en slimme analyses van de autosector heel wat vooroordelen en wil vrouwen in de autosector inspireren. Strijdvaardig, die Sabrina!