AutoGids stelt voor...

De Best Car Awards 2022

Hoe verloopt de verkiezing?

Om de winnaars te bepalen hebben we ons gebaseerd op 3 pijlers
20%
Scores van lezers:
U kan op onze site voor elke categorie uw favoriete genomineerde aanduiden.
50%
Scores van de redactie:
De redactie van AutoGids heeft elke genomineerde in elke categorie beoordeeld op basis van een aantal kwalitatieve criteria.
30%
Score van een onafhankelijke jury:
Ook een vakjury bestaande uit experten uit de autosector heeft elke genomineerde beoordeeld.

De Winnaars

01 Electric City

De Peugeot e-208 dankt zijn overwinning dit jaar aan zijn consistentie gespreid over de drie stemmingen van onze verkiezing: die van onze interne redactie, die van onze externe experts en ten slotte die van het publiek, waar hij respectievelijk op de tweede, nogmaals tweede en eerste plaats eindigde. Een grote unanimiteit dus voor wat een verleidelijke, moderne en voortdurend evoluerende stadsauto is. Eind 2021 kreeg deze elektrische Peugeot al een update die hem 22 kilometer extra WLTP-rijbereik gaf. En begin 2023 schakelt hij nog een versnelling hoger, door de technologie van de E-308 over te nemen, waarbij het vermogen van 100 kW/136 pk naar 115 kW/156 pk zal gaan. Door ingrepen op efficiëntievlak zal bovendien het officiële gemiddelde verbruik dalen tot 12 kWh/100 km, wat moet uitmonden in een rijbereik tot 400 kilometer. Daarmee speelt de e-208 resoluut in een hogere klasse. Dat heeft hij te danken aan een batterij met een brutocapaciteit van 51 kWh (48,1 netto) die werkt op een spanning van 400 volt. Zijn standaard eenfasige oplader van 7,4 kW kan optioneel worden vervangen door een driefasig exemplaar van 11 kW. Aan een DC-terminal kan de e-208 tot 100 kW aan, waardoor de batterij in 25 minuten van 20 tot 80 procent wordt bijgeladen. De van meet af aan geslaagde e-208 is voortdurend in ontwikkeling. Zijn overwinning lijkt dan ook dubbel en dik verdiend.

Winnaar 2022

Peugeot e-208

02 Electric Family

Als nieuwkomer dit jaar schiet de EV6 meteen de hoofdvogel af, zowel bij onze interne jury als bij het publiek, bij wie de Kia EV6 in beide gevallen de eerste plaats haalde – de externe experts waren iets terughoudender en kenden de Koreaan slechts de derde plaats toe. Ja, de EV6 raakt gevoelige snaren, ongetwijfeld met zijn suggestieve lijnen, maar ook door zijn intrinsieke kwaliteiten, met name zijn architectuur van 800 volt (evenveel als zijn neef, de Hyundai Ioniq 5), waardoor hij zeer snel kan opladen aan een DC-terminal (tot 240 kW). Alleen jammer dat de instapversie (met achterwielaandrijving, 170 kW-motor en 58 kWh-batterij) tijdelijk uit de prijslijst is gehaald vanwege leveringsproblemen. De keuze is nu dus beperkt tot de 77,4 kWh-versie met achterwielaandrijving en 229 pk (en tot 528 kilometer WLTP-rijbereik) en dezelfde batterij, maar dan met vierwielaandrijving en 325 pk… of zelfs 585 pk in de GT-uitvoering. De optrektijd van 0 tot 100 km/u bedraagt in dat laatste geval amper 3,5 seconden! De EV6 kan ook prat gaan op een royale binnenruimte, een degelijke fabricage- en afwerkingskwaliteit en een eigenzinnig uiterlijk dat in de smaak lijkt te vallen. Zozeer zelfs dat de levertijden vandaag de pan uit rijzen: er is sprake van al snel 20 tot 26 maanden, of zelfs langer voor bepaalde versies. Blijkbaar is de EV6 het slachtoffer van zijn eigen succes.

Winnaar 2022

Kia EV6

03 Electric Large

De e-Tron GT heeft zijn winst in deze categorie helemaal te danken aan de steun van het publiek, want door onze interne redactie en onze externe experts werd hij respectievelijk slechts op plaats… vijf en vier gezet. Blijkbaar heeft de Audi bijzonder veel fans, wat begrijpelijk is gezien zijn strakke en raszuivere lijn. Zijn overwinning rust dus op een emotionele basis, al mogen we zeker ook zijn objectieve kwaliteiten niet vergten. Zoals zijn 800-voltarchitectuur (waarmee hij op gelijkstroom tot 270 kW accepteert en dus extreem snel kan worden opgeladen). En natuurlijk zijn krachtige motoren, goed voor 476 of... 598 pk voor de RS, die zijn naam niet gestolen heeft, met een tijd van 3,3 seconden om van 0 tot 100 km/u te accelereren. Boven op die verbluffende prestaties staat de standaard vierwielaandrijving ook nog eens garant voor een fabelachtig weggedrag. En dan hebben we het nog niet gehad over zijn fabricagekwaliteit, zijn voorbeeldige afwerking en de inrichting van zijn vierzitsinterieur. Ondanks een bagageruimte die te klein is om echt praktisch te zijn, slaat de Audi e-Tron GT dus meteen hard toe in deze nieuwe categorie van elektrische kilometervreters. Hij zet de toon met zijn grote rijbereik (mede dankzij zijn vloeiende stroomlijn), zijn oplaadgemak en zijn premiumcomfort en dito sfeer.

Winnaar 2022

Audi e-Tron GT

04 City cars

De 208 schiet de hoofdvogel af, omdat hij nooit het podium miste (tweede plaats bij onze interne redactie, eerste bij onze experts en het publiek). Zijn overwinning van 2021 wordt dus bevestigd in 2022. Objectief gezien heeft hij talloze troeven, te beginnen bij zijn fabricage- en afwerkingskwaliteit (tegenwoordig een prioriteit voor Peugeot), zijn dynamische capaciteiten (in overeenstemming met de reputatie van het merk), en zijn comfort en stilte aan boord (een hoger segment waardig). Zijn brede motorgamma, met bovendien nog een diesel (100 pk) die de kilometervreters zal plezieren, de mogelijkheid om te kiezen voor een echt goede automatische versnellingsbak en een volledig nieuwe interieurinrichting (die misschien niet iedereen zal aanspreken) maken het beeld compleet: deze stadsauto valt in vele opzichten in de smaak. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Clio en de Yaris ontbreekt het aan een hybride versie, maar dat staat zijn uitstekende commerciële resultaten niet in de weg. Ze zijn de weerspiegeling van een mooie homogeniteit en een sexappeal dat amper lijdt onder de tol der jaren. De 208 is een vaste waarde. Al valt zijn kofferruimte niet echt royaal uit en is de zitruimte achterin matig, gezien zijn afmetingen (4,05 meter).

Winnaar 2022

Peugeot 208

05 Compact Medium

Onze externe experts en het publiek bekroonden hem met de eerste plaats, maar onze interne journalisten bedeelden hem met de tweede stek, achter de Seat Leon. Een knappe algemene score en goed genoeg voor de Peugeot om zijn overwinning van vorig jaar te bevestigen, vóór dezelfde runner-up: de VW Golf. Tot de grootste troeven van de Fransman behoren zijn premiumkantjes en de daarmee gepaard gaande kwaliteit (maar ook prijs), zijn zeer assertieve stijl, zijn interieurinrichting, zijn dynamische kwaliteiten en zijn comfort. Geen wonder dat het commerciële succes niet uitblijft. Zelfs in het fleetsegment scoort hij goed, dankzij zijn restwaarde en zijn aanbod van fiscaal interessante plug-inhybride versies met 180 of 225 pk (indien besteld voor eind december 2022) – in afwachting van de volgend jaar voorziene volledig elektrische variant. Het gamma verbrandingsmotoren omvat een 1.2-benzinemotor met 110 of 130 pk en een 130 pk sterke diesel, die nog steeds gewaardeerd wordt door kilometervreters. De breakvariant voegt een extra dosis veelzijdigheid toe, voor o.a. families, zonder de lijn aan te tasten. Zoiets blijft een zeldzaamheid. De 308 is zonder meer geslaagd. Hij blijft daardoor moeiteloos zijn weg vinden tussen de sterren van het C-segment, dat o zo belangrijk is in Europa.

Winnaar 2022

Peugeot 308

06 Family cars

Wat een unanimiteit! De C-Klasse haalt de beste score in onze drie tussenklassementen en gaat dus onbedreigd met de overwinning aan de haal in deze Best Car Awards 2022. Felicitaties, dus. Inderdaad, Mercedes’ compacte middenklasser is uitgegroeid tot een toonbeeld van homogeniteit. Daar betaal je een hoge prijs voor, maar dat stelt hem in staat om op alle domeinen uit te blinken, of het nu gaat om zijn vorstelijke interieurcomfort, zijn hoogtechnologische uitrusting, de efficiëntie van zijn motoren, de kwaliteit van zijn automaat, zijn afwerking, of zijn rijplezier. En niet te vergeten: zijn ruime motorgamma met diverse plug-inhybrides, die pertinent belangrijk zijn voor de fleetmarkt, of verschillende diesels (200d, 220d, 300d), waarvan de kleinste een rijbereik kan voorleggen van meer dan 1.300 kilometer (!). Goed nieuws voor kilometervreters die zich niet blauw willen betalen aan brandstof. Voeg daarbij de mogelijkheid om te kiezen voor een break, 4x4 - of beide verenigd in een offroadversie - en voor op zijn zachtst gezegd brutale AMG-versies. Met andere woorden, de C-Klasse biedt voor elk wat wils... aan wie er dus het budget voor heeft én een aantal essentiële opties aanvaardt, die de initiële vraagprijs nog wat kunnen opdrijven. Maar, bovenal, is de C-Klasse een formidabele reisberline.

Winnaar 2022

Mercedes C-Klasse

07 Large Sedans

In deze categorie is het een nek-aan-nekrace. De protagonisten eindigen op slechts enkele (tienden van) punten van elkaar, terwijl de meningen van de jury’s al eens durven uiteenlopen. De 5-Reeks strandde bij onze interne journalisten slechts op de derde plaats (achter de twee Mercedessen S en E), maar werd tweede (achter de S-Klasse) bij onze experts en... eerste bij het publiek, dat er blijkbaar weg van is. Na de gecumuleerde puntentelling gaat de 5-Reeks (inclusief de break Touring) dit jaar met de hoogste eer aan de haal. En uiteindelijk is het dubbel en dik verdiend. Niet alleen zijn wegligging en rijcomfort, maar ook zijn connectiviteit en uitgebreide motorgamma gooien hoge ogen. Zonder zijn onvermijdelijke plug-inhybrides (van 204 tot 394 pk!), aangeduid met het achtervoegsel ‘e’, zou hij nooit zo veel succes oogsten in de fleetsector. Maar terwijl de Mercedes E en S nu al beschikbaar zijn in 100% elektrische versies (EQE en EQS met specifiek platform), is dat niet het geval voor de 5-Reeks. Er wordt aan gewerkt. In ieder geval, de BMW 5 heeft de sympathie herwonnen die hij tijdelijk was kwijtgespeeld en die hem opnieuw positioneert als een van de meest benijdenswaardige auto’s in zijn klasse.

Winnaar 2022

BMW 5 Reeks

08 Small SUV's

Zowel onze experts als het publiek prees hem: beide jury’s plaatsten hem helemaal bovenaan, terwijl onze redactie hem naar de derde post verwees, achter de Captur (eerste) en de Yaris Cross (tweede). Toegegeven, deze overwinning is best verdiend, want de kleine SUV van Peugeot kan uitpakken met een zeer aantrekkelijke lijn, een kwaliteitsindruk van topniveau, rijkwaliteiten die comfort met strakheid verzoenen en een ruim interieur. Gelukkig maar, want de 2008 is ook een van de langste SUV’s in zijn segment (4,30 meter). Daardoor kan hij uitpakken met een praktische bagageruimte van 405 liter. Het maakt dat de 2008 is opgewassen tegen elke uitdaging: hij is niet alleen voldoende wendbaar om zich vlot door het stadsgewoel te wringen, maar ook stabiel genoeg om zich op zijn gemak op buiten- en snelwegen te wagen. Zijn motoraanbod versterkt die grote veelzijdigheid, met drie benzines (100, 130 en 155 pk) en twee diesels (110 of 130 pk). Het gebrek aan een plug-inhybride is een handicap, met name op de fleetmarkt, maar niet voor de particulier, die over het algemeen weinig voelt voor deze dure technologie.

Winnaar 2022

Peugeot 2008

09 Compact SUV's

Deelnemen en meteen winnen. Hier staat een geboren publiekslieveling, toch als we het aantal stemmen mogen geloven. Het moet gezegd, deze Cupra ontbreekt het aan charme noch allure, hoewel hij niet meteen de meest praktische of ruimste (met een bescheiden kofferruimte van 420 liter) noch de comfortabelste is. Hij pakt uit met een suggestieve, zeer persoonlijke lijn die ongetwijfeld bijdraagt tot de ontwikkeling van dit nieuwe merk, dat bijna van nul af aan is begonnen op basis van Seat-modellen (Ateca in dit geval) om snel een eigen leven te gaan leiden. Om zijn zegel te hechten, kan de Formentor alvast rekenen op de fabelachtige drukgevoede 2.5-vijfcilinder van Audi (RS3) in een versie van 390 pk. In zijn zeer exclusieve VZ5-versie transformeert hij daarmee tot een echte sport-SUV. Het leeuwendeel van de verkoop is natuurlijk voor de rationelere benzine- en dieselversies, maar om door te breken in de fleetmarkt zijn er ook twee plug-inhybride aandrijvingen met 204 of 245 pk, die voorlopig nog 100% aftrekbaar zijn. Deze eerste echte Cupra is een geslaagd model dat ook steunt op een degelijke fabricagekwaliteit en dynamische rijeigenschappen die de dagelijkse verplaatsingen aangenamer maken. En niet te vergeten: een look als deze kom je niet op elke straathoek tegen.

Winnaar 2022

Cupra Formentor

10 Family SUV's

De winnaar van vorig jaar rijft de titel van Best Family SUV opnieuw binnen. De Skoda Kodiaq was de favoriet van onze journalisten en externe experts, terwijl het publiek hem op de tweede plaats zette, na... de Alfa Romeo Stelvio. Blijkbaar wekt het Italiaanse merk nog steeds het enthousiasme op van veel liefhebbers. Deze hebben niet nagelaten om te stemmen voor de Italiaanse SUV, wat enigszins verhult dat hij moeite ondervindt om zijn plaats op de markt te veroveren. Na de algemene puntentelling ging de Tsjech dus toch met de hoofdprijs aan de haal, wat in overeenstemming blijkt met de roeping van deze Kodiaq. Deze steekt over de hele lijn weldoordacht in elkaar. Zo maakt hij vooral voor gezinnen het leven aan boord aangenamer, dankzij een ongeëvenaarde interieurruimte (ondersteund door een verschuifbare en in drie delen neerklapbare bank, met verstelbare rugleuningen) en een voorbeeldige kofferruimte (gekenmerkt door talrijke praktische snufjes en opbergvakken). En dan zwijgen we nog over zijn vertrouwenwekkende rijgedrag, de mogelijkheid om te kiezen voor vierwielaandrijving en zijn motorgamma dat aan alle verwachtingen voldoet, met uitzondering van een plug-inhybride, die in dit geval niet beschikbaar is. Maar er is wel een 100% elektrische versie, die Enyaq heet. De overwinning van de Kodiaq ligt nog niet weinig aan zijn intelligente aanpak.

Winnaar 2022

Skoda Kodiaq

Over de verkiezing

In onze zoektocht naar een winnaar hebben we in een eerste fase voor de meest representatieve categorieën van de markt telkens een longlist gemaakt met alle mogelijke auto’s per categorie.

Daarna hebben we aan iedereen van de redactie – bestaande uit een tiental personen – gevraagd om los van elkaar en op basis van hun uitgebreide expertise 15 punten te verdelen over de modellen van elke categorie (maximaal 10 punten per model, ex-aequo’s niet toegestaan).

Die resultaten hebben we vervolgens in een klassement gegoten, en op basis daarvan hebben we telkens de top vijf van de redactie geselecteerd.

De juryleden

Om deze verkiezing zo objectief en transparant mogelijk te laten verlopen hebben wij ook aan een externe jury, bestaande uit experten die geen deel uitmaken van ons redactionele team, gevraagd om deel te nemen aan de verkiezing. Voorzitter van deze jury is Vincent Joye, redactiedirecteur van AutoGids
Tony Verhelle
Onafhankelijk autojournalist; voormalig hoofdredacteur van AutoGids Hét gezicht van de autojournalistiek en befaamd in binnen- en buitenland. Mag op de koffie bij de grootste CEO’s van de autosector en heeft een passie voor het goede leven op vier wielen. Kan bovendien een schat aan ervaring inroepen. Mocht dus niet ontbreken, die Tony!
Ken Divjak
Onafhankelijk autojournalist
Een echte duvel-doet-al in de sector. Kan probleemloos een elektrische auto aan de tand voelen, ondertussen een designer aan een vragenvuur onderwerpen én dat ook nog eens allemaal live online gooien. Een manusje-van-alles, die Ken!
Olivier Maloteaux
Onafhankelijk autojournalist
Multigetalenteerd journalist in hart en nieren; kan net zo goed complexe technologie verstaanbaar uitleggen als een politicus interviewen om vervolgens een dossier samen te stellen. Schrijft vandaag een test van een Dacia, morgen van een Ferrari. Superveelzijdig, die Olivier!
Dominique Simonet
Onafhankelijk autojournalist
Een stille kracht, gepokt en gemazeld door zijn decennialange ervaring in de krantenwereld. Staat bekend om het flegma waarmee hij de grootste designers en bekendste CEO’s het vuur aan de schenen legt. Pent teksten neer die lezen als poëzie. Een klasbak, die Dominique!
Robin Van de Bogaert
Onafhankelijk autojournalist
Taalliefhebber die ook van auto’s houdt (of was het nu omgekeerd?), thuis in de auto zelf én in alles errond: fiscaliteit, mobiliteit, politiek, leasing, enzovoort. Weet waarover hij spreekt en is immer correct in zijn berichtgeving. Betrouwbaar, die Robin!
Sabrina Parant
Onafhankelijk autojournaliste
Zorgt al jaren voor een vrouwelijke toets in de machowereld van de autojournalistiek. Ontkracht door haar grondige kennis en slimme analyses van de autosector heel wat vooroordelen en wil vrouwen in de autosector inspireren. Strijdvaardig, die Sabrina!